TRECUT SI PREZENT
Ca si originea omenirii si originea vampirilor este pusa sub mister si o aura de legenda si mit pluteste deasupra acestor subiecte. Sursa a tot ceea ce oamenii considera a fi „rau", „malefic" este imprecisa. Unii spun ca „raul" exista si in Eden, sarpele care a ispitit-o pe Eva, Samael, fiind intruchiparea diavolului sau o unealta a lui. Si totusi Geneza se contrazice cu un alt pasaj al Bibliei si anume, in Isaia se vorbeste de o creatura ce ar strange toate fiarele malefice ale pamantului in jurul ei. Aceasta fiinta este o femeie pe nume Lilith, desi mentionata foarte vag in Biblie ea isi gaseste totusi un loc mai bine definit in unele texte apocrife evreiesti.
Desi putin stiu de existenta ei, Lilith a fost prima sotie a lui Adam, dar care a refuzat sa i se supuna si a dorit sa aibe drepturi egale cu cele ale barbatului. Izgonita pentru aceasta nesupunere ea s-ar fi retras intr-o padure, un loc blestemat. In Isaia, 34, 14 putem citi urmatoarele cuvinte: „Fiarele din pustie se vor intalni acolo cu cainii salbatici, si tapii parosi se vor chema unii pe altii. Acolo isi va avea locuinta naluca noptii, si isi va gasi loc de odihna.". Aceasta naluca a noptii nu este nimeni altcineva decat Lilith care va atrage catre dansa toti demonii si toate intruchiparile pacatului. Izgonita din gratia Domnului, ramasa fara sot sau posibilitatea de a avea copii, Lilith devine vampir, ademenind barbatii prin frumusetea ei asemenea unui Sccubus, culcandu-se cu ei, sugand sangele femeilor gravide, provocand moartea copiilor sau chiar uciderea de bebelusi. Placerea ei de a ucide s-ar fi transformat intr-o nevoie.
Urmatorul pasaj se refera la un sarpe, acesta poate fi insusi Samael sau chiar o alta denumire data lui Lilith: „ Acolo isi va face cuibul sarpele de noapte, isi va pune ouale, le va cloci, si isi va strange puii la umbra lui; acolo se vor strange toti ulii: fiecare la tovarasul lui." Putem interpreta acest pasaj in diverse moduri, daca consideram ca in el este vorba de Lilith atunci o a doua ipozeza se adevereste. Conform unor legende pierdute in negura vremurilor (Alfabetul lui Ben-Sira) Cain, fiul lui Adam, ar fi intalnit-o pe Lilith la Marea Rosie, uniunea lor intru sange dand nastere unui sir nesfarsit de vampiri si demoni.
Pasajul 17 din acelasi capitol spune: „El (Dumnezeu) a tras la sorti pentru ele si mana Lui le-a impartit cu funia de masurat tara aceasta: ele o vor stapani totdeuna si o vor locui din veac in veac." Trimiterea la viata eterna este extrem de evidenta, oare ar fi o prea mare indrazneala sa credem ca este vorba despre vampiri? Daca am considera ca Dumnezeu nu este fara de pacat (cum incearca sa afirme mai multi specialisti) am putea vedea in Lilith o greseala cruciala a lui Dumnezeu pe care acesta incearca sa o „repare" dandu-le acestor fiinte damnate un loc in care sa poata bantui. Desigur ca ele au mostenit nevoia „mamei" si vor incerca sa supravietuiasca chiar daca asta ar insemna a ucide.
Locul acesta blestemat, padurea aceasta, este gasita si in opera lui Dante „Divina comedia" in volumul „Infernul". Pentru a ajunge la portile Infernului, Dante si-a imaginat trecerea printr-o padure sinistra in care pacatele cautau sa-l ademeneasca sub forma unor animale (ex: lupoica – desfrau, lacomie, gelozie).Poate fi aceasta o viziune asupra acelui loc in care se gaseste si Lilith, din care porneste originea vampirilor?
Aceasta este explicatia biblica (daca o putem numi asa) a "nasterii" vampirilor si a aparitiei lui Lilith, dar in mitologie, mai ales in credinta grecilor antici, Lilith are o alta origine. Cei ce cunosc mitologia antica sunt familiari cu termenul de Lamie. Ele sunt genii feminine care-i ispiteau pe tineri cu infatisarea lor frumoasa, pentru a le suge sangele. Legenda spune ca Lamia a fost o regina a Libiei, care l-a sedus pe Zeus; furioasa, Hera a transformat-o in spectru si i-a ucis copiii. Drept razbunare, Lamia rapea copiii nenascuti din pantecul matern. In „Vulgata", numele ei este tradus prin Lilith. In demonologie, e un vampir nocturn, un fel de Sccubus apropiat de strigoi. Lamiile apar in capodopera lui Goethe, „Faust" alaturi de alte creaturi ale intunericului, ele fiind inrudite cu Mefisto, numele purtat de Satana in aceasta opera.
Desigur ca se observa o asemanare intre cele doua teorii dar ramane la latitudinea fiecaruia pe care doreste sa o creada. Acest demon-vampir, Lilith, a influentat totusi gandirea oamenilor, Goethe ajungand sa declare prin unele personaje, vrajitoare ca : „Pe drumul catre dracul, tineti minte, / Femeia e cu zece pasi inainte".
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu